סדנאות וקורסים

קבוצת הדרכה להורים בשיטת "אייכה" דרך הזום

הקורס מתאים לעבודה עם הורים לילדים בכל הגילאים ולקשת רחבה של קשיים ואתגרים ביחסים כמו: חוסר שיתוף פעולה מצד הילד, קושי מצדו להרגיע את עצמו או לווסת את רגשותיו, קושי לקחת אחריות או לעמוד במשימות תואמות גיל בכוחות עצמו, קושי להתחשב באחר או להיענות לדרישות של מסגרת ועוד.

  • האם אתם מרגישים חוסר נוחות, חוסר נעימות מול הילדים שלכם?
  • האם אתם דואגים להם, מבולבלים ומרגישים חסרי אונים, כועסים עליהם מתוסכלים ומרגישים בעימות מתמיד?
  • האם כבר נסיתם לפעול בדרכי נועם או בדרכים תקיפות וכלום לא משתנה?
  • האם חשוב לכם לקחת אחריות ולנווט את מערכת היחסים עם הילדים שלכם למקום בריא לצמיחה ולהתפתחות?
  • נכון שאתם ממש רוצים להכניס יותר חיוכים ושקט לבית שלכם?

בקורס בן 8 מפגשים בשיטת אייכה נתמקד בלמידת הרעיונות המרכזיים של השיטה שמציעה צורת חשיבה המותאמת להורות בימינו, לצד כלים פרקטיים להתמודדות עם מצבים יומיומיים המאתגרים אותנו כהורים.
הקורס מציע דרך להפוך דאגה מההתנהגות, מהמצב הרגשי או מהתפקוד של הילד שלנו לדרך שמחזקת ומצמיחה את הילד.

מה נלמד בקורס?

  • בקורס נלמד איך לחזק את מערכת היחסים עם הילדים שלנו, איך לעזור להם להתפתח ולגדול כילדים בעלי יכולות, בעלי ערך ומסוגלות.
  • נלמד כלים המאפשרים לכל הורה לראות את עצמו כמגדל פעיל ומוביל במצבים של פער וקונפליקטים, איך לבחור נתיבים שונים של פעולה שמיטיבים עם הילד?
  • נלמד להיות מוגנים, לבחור תגובה או פעולה מתוך מנעד אפשרויות ולא להרגיש לכוד בתוך אופציה אחת, אוטומטית.
  • נלמד להשתחרר מדפוסים ישנים דרך שפה חדשה, שמקדמת את הקשר שלנו עם הילדים.
    לא כל דיאלוג הוא תקשורת – איך מבדילים?
  • נלמד איזה תקשורת יוצרת תקיעות ביחסים, מבלבלת, חוסמת.
  • נלמד לזכות בשיתוף פעולה ללא שיפוט, ביקורת או תוקפנות.
  • נזהה את הערכים ההתפתחותיים החשובים לנו והדרך להביע אותם באופן יעיל.
  • נעבור לחשיבה אחרת, נוותר על פרשנות ועיסוק במניע להתנהגות הילד ויותר בכיוון התפתחות שעוזרת לילד בהתמודדות על פני הימנעות המותירה אותו בקשייו וחולשותיו.

על שיטת אייכה

שיטת אייכה עוסקת באתגרים עכשוויים שמעסיקים הורים רבים ומציעה דרך בהירה וכלים פרקטיים לבניית קשר מיטיב ומגדל.
היא פשוטה ועניינית, יעילה ואפקטיבית ומספקת כלים למגוון התמודדויות יומיומיות ועד כאלה שמאתגרות או מדאיגות.

זו תפיסה אופטימית של פוטנציאל ההתפתחות אצל כל ילד באמצעות תהליכים שאותם מוביל ההורה.
שיטת אייכה מציעה דרך לעזור לילד שלנו לפתח יכולות שיעזרו לו להיות אדם שמתמודד עם אתגרי החיים, להשפיע מתוך קרבה ולא מתוך שליטה.

השיטה פותחה על ד"ר איתן לבוב, פסיכואנליטיקאי ופסיכיאטר של הילד והמתבגר והיא מתבססת על החשיבה הפסיכואנליטית האינטרסובייקטיבית, על תפיסת האדם ברוח הפסיכולוגיה ההומניסטית, תוך שילוב מרכיבים מתפיסת התקשורת הבין-אישית, היבטים קוגניטיביים התנהגותיים וגישה התפתחותית מקורית.
עוד על השיטה תוכלו לקרוא כאן:
https://www.ayeka-merkaz.com/

הקורס בן 8 מפגשים, כל מפגש יארך שעתיים.

תוכן המפגשים:

מפגש ראשון 
 היכרות עם אתגרי ההורות בימינו והסבר ראשוני של השיטה והנחות היסוד שלה.

מפגש שני
ההורה כמגדלור – עבודה עם המטאפורה והגדרת ערכים התפתחותיים.

מפגש שלישי
פערים, שושנת היחסים – מפת התמצאות לתקשורת יעילה עם ילדינו.

מפגש רביעי
השפה הרגילה – זיהוי והפחתת צורות תקשורת והתנהגויות לא מועילות שלנו ההורים.
 "השפה המגדלת" – שפה שאין בה כוחנות או השתלטות על הילד שלנו, שפה שתעזור לילד להתמודד ולא להימנע גם כשקשה ולא הכי נעים.

 מפגש חמישי 
ניסוח מסרים מגדלים במצבי פער מול הילד– איך  לתקשר עם הילד שלנו כשהוא לא משתף פעולה, כשהוא לא מווסת, כשהוא לא לוקח אחריות ולא עומד במשימות של ילד בגילו, כשהוא לא מתחשב באחרים ועוד? דוגמאות והתייעצות.

מפגש שישי
ערוץ הכדאיות – לשדר מסר באקט תקשורתי.

מפגש שביעי 
ניסוח ובניית פעולה בערוץ הכדאיות – דוגמאות והתייעצות.

מפגש שמיני
סיכום תרגול הכלים לזיהוי עמדת הילד והדרך היעילה לתקשורת עמו במצב בו הוא נמצא.

קצת עליי

שמי לימור אמיר תרפיסטית בהבעה ויצירה, מטפלת זוגית מבוססת מובחנות  ומדריכת הורים וצוותים חינוכיים בשיטת אייכה.
אל מגוון הנושאים בהם אני עוסקת הגעתי מתוך האמונה בגישה מערכתית המתבוננת על הדברים מזווית רחבה.
במהלך השנים הוכשרתי בתחומים המשלימים אחד את השני ונותנים מענה אישי ומשפחתי. לפעמים הדבר המתאים הוא הדרכת הורים, לפעמים טיפול רגשי (לילד או למבוגר) ולפעמים טיפול זוגי.
כיום אני עוסקת בטיפול רגשי והדרכת הורים בשירות הציבורי ובקליניקה פרטית ומלווה מתבגרים, ומבוגרים, הורים וזוגות

במהלך השנים אני מלווה אנשים ומסייעת להם למצוא כוחות בתוכם לעשות שינוי, להתמודד עם פחדים וחרדות, לשפר את מערכות היחסים שלהם, לקבל כלים להורות טובה יותר, להתגבר על משברים,להרגיש טוב יותר ביחס לעצמם, לחייהם ולגופם.
אני מאמינה במערכות יחסים אני אוהבת את תחושת האמון שיש במפגש עם אנשים.  אוהבת את האפשרות לבחור. לבחור לקחת את עצמנו צעד אחד קדימה. כל יום.

משתתפים מספרים

"החיבור שלי לשיטת אייכה היה מיידי, הן כאמא והן כיועצת בבי"ס יסודי.
זוהי גישה מובנית שעוסקת בבהירות וביצירת סדר בכל הקשור למערכת היחסים שבין ההורה לילד, השיטה מאפשרת לימוד של שפה ותקשורת שהן מגדלות, מצמיחות ומעצימות את הילד, שיטה שהיא מתנה לכל מי שרוצה להתקרב ולהעמיק באינטימיות ובקרבה עם הילדים. שיטה זו מתחברת ונשזרת כמעט בכל נדבך בחיים, עם הילדים הפרטיים, עם בני הזוג ובמרחב העבודה. 
לימור מנחת השיטה מעבירה את הסדנא בצורה מקצועית, מעניינת ומרתקת. מאפשרת מקום לשיתוף של ההורים ללא שיפוטיות, באופן מכיל ומקבל" סיגל פרץ

"ההדרכה בשיטת אייכה עזרה לנו מאד עם ביתנו הבכורה, להתגבר על מכשולים ולהית הורים טובים יותר וברורים יותר.
השיפור הוא יום יומי, ברגעי החיכוך אבל ממש לא רק, גם ברגעי הכיף המשפחתיים. השינוי הוא מהותי ומשפיע על כל תפיסת ההורות.
קיבלנו מלימור כלים שישרתו אותנו בהמשך, לבחון את עצמנו מול אתגרי ההורות ולהשתפר.
תודה רבה על התמיכה, ההקשבה, תשומת הלב וההדרכה המקצועית." הדר חן ציון

"הקורס מאד תרם בחיבור לערכים ובחינה שלהם, בלתקשר בזמן יעיל  ובצורה טובה יותר ולהפסיק התנהגויות לא מקדמות.
ההנחיה היתה מקסימה, קשובה, מאורגנת, הרבה דוגמאות שעזרו, היתה הקפדה על אווירה נעימה וחזרה על דברים לא ברורים. המון תודה!" קרן צור

"הקורס תרם לי בהמון נקודות, שיטת אייכה עבורי היא ההפך הגמור משיטת החינוך בה אנחנו מגדלים את ילדינו הקורס תרם לי רבות והדבר שנותר לנו כהורים זה ליישם את השיטה. ההנחיה היתה מקצועית ביותר, עם אפשרות שלנו כמשתתפי הקורס להביא דוגמאות, לנתח אותם ולקבל כלים. היתה אוירה מדהימה, נעימה והידיעה שיש מי שמקשיב לך ורוצה לגרום לך לעבור את השינוי ביחד" רוית מנחם

מחנכות שהשתתפו בקורס בשיטת אייכה במשרד החינוך מספרות

"שיטת איכה, מציבה בראש ובראשונה, את בסיס הקשר והצורך לתת מענה אפקטיבי, היכול להביא לשינוי ולצמיחה. כמורה מחנכת שנים רבות, התחדדה אצלי התובנה, שהקשר האישי ביני ובין התלמיד והוריו, הוא הבסיס לכל שינוי והתפתחות.
עקרונות השפה המגדלת, המתבססת על תקשורת אישית ומכבדת, הם הקרקע היציבה והפורייה, ממנה ניתן להצמיח את השינוי.
"איכה", המגיע מהפסוק התנכי, בודק ומברר, על "האני הפנימי".
באופן אישי אני מרגישה, כמה חשוב לעצור ולבחון את עמדותיי וערכי כמחנכת. מה מאוד חשוב ויקר לי, ועליו לא אוותר. דברים אלו אקח מההשתלמות להמשך דרכי בתחום ההוראה והחינוך.
רוצה להודות לכן על התהליך שעברנו יחד. בהחלט מרגישה כי נתרמתי מהמפגשים עמכם. בטוחה כי אקח עמי את אורו של המגדלור לא רק כמטפורה, אלא כהלכה למעשה בעבודתי החינוכית כמורה וכרכזת שכבה. מקווה ששפת "איכה", תשתרש בבית הספר כשפה מובילה לאקלים טוב יותר ומצמיח." הילה קנר

"במהלך ההשתלמות נחשפתי לשפה מיוחדת במינה. תפיסת הקשר של גדל ומגדל כמצע להתפתחות נמצאת בעיני כתפיסה שימושית מאוד. הרגשתי שהיא בהחלט ניתנת ליישום אם מטמיעים אותה כשפה ומחליפים אותה באחרת אליה אנו מורגלים, היא מתגלה כמעשית ומניבה תוצאות טובות… תרגול השפה המגדלת מתבצע באופן פרטני, לדוגמא בחיי האישיים, בתקשורת שלי מול ביתי, מצאתי שזה ניתן ליישום וניתן לסגל ולאמץ את השפה הזו ככלי יישומי ויעיל." סמדר אלון

"בתחילת ההשתלמות הייתי סקפטית לגביה. בהתחלה לא כל כך הבנתי את המושגים, התהליך ואיך זה קשור לעבודת המורה. נדרשה ממני הסתכלות פנימית, לראות איפה התנהגויות ומצבים פוגשים אותי, ואיפה הם נוגעים בי.
במהלך ההשתלמות קיבלתי כלים, שבהם השתמשתי מול תלמידים בכיתה ובחיי האישיים עם הבנות שלי. מאוד עזר לי שיכולנו לשתף במפגשים ולקבל מענה ועזרה כאשר הייתי צריכה." יעל גופר

שאלות ותשובות

למה דווקא אייכה ולא שיטה אחרת?
במהלך השנים למדתי והעמקתי בשיטות שונות בתחום ההורות אך מיד כשנחשפתי לאייכה הרגשתי שהגעתי למקום הנכון, ל"בית" שלי.
בראש ובראשונה אייכה היא גישה אופטימית, היא גישה שמאמינה בכבוד וחירות ההורה והילד וזה חלק בלתי נפרד מהכלים והפרקטיקה של השיטה, לא רק כסיסמה.
הדבר השני שמחבר אותי לגישה הוא שבאייכה ההשפעה על האחר נובעת מתוך שיח מקרב ולא מתוך שליטה.
והכי חשוב בעיניי הוא שאייכה עוסקת בהתפתחות ההורה והילד ולא במשמעת. 

8 מפגשים זה הרבה אין קורס קצר יותר?
כן כולנו רוצים היום פתרונות מהירים, אני פחות מאמינה בתהליכים מהירים לצורך יצירת שינוי אמיתי והפנמה של תפיסה אחרת, שפה חדשה, זה תהליך שדורש זמן וזו גם הסיבה שהמפגשים הם אחת לשבועיים.
מניסיון בקבוצות קודמות אחת הבקשות הכי נפוצות היא שהם רוצים עוד העמקה ועוד מפגשים.
מבטיחה שזה יהיה מרתק.

יש לי קושי להביא את עצמי בקבוצה ואני מתלבטת
זה משפט ששמעתי לא מעט ואני בהחלט מבינה את הקושי, יחד עם זאת הרבה פעמים אנשים מגיעים לקבוצה ממקום של "אני במקום אישי מאד קשה/מורכב/מבולבל" ואני מגלה מהר מאד שזאת חוויה אוניברסאלית.
חוויה קבוצתית מיטיבה היא יציאה ממקום בודד, עוד לפני ההדרכה ההרגשה שאתה לא לבד, האתגר שלך הוא אתגר של רבים, נותן תחושה של נורמליזציה לתחושות שעד כה היו מלחיצות, קשות.
הקבוצה היא משאב של כוח, להתמודדות, לגיבוי, להזדהות.
בקבוצה נחשפים לידע נוסף, לניסיון של אחרים, לגיוון דעות, מכניס לפרופורציות.
עבודה בקבוצה היא זרז לתהליכי שינוי, כשיש אחרים בקבוצה שלומדים שמיישמים, זה מגרה ומדרבן.  

האם העבודה בזום באמת תהיה משמעותית?
כמו לכל דבר גם לזום יש יתרונות וחסרונות.
כולנו נדרשים לשינוי, לגמישות והזום מאפשר המון גמישות, נוחות ואפשרות ללמידה משמעותית מהבית.
למשל שני בני הזוג יחד, לא צריך בייביסיטר, לא מבזבזים זמן על נסיעות ואני בטוחה שיש עוד סיבות.
בנוסף לקבוצה אני מציעה גם העמקה בתהליך ההפנמה  בפגישה אישיות למי שירגיש צורך.

אני רוצה להירשם!