בהכשרתי אני מטפלת בהבעה ויצירה שהיא ענף של פסיכותרפיה וגם היא ממוקדת בתהליכים ובצרכים רגשיים. המטרה היא לחזק ולקדם את הפוטנציאל האישי ולהפחית תחושת תסכול, חרדות ופגיעה בערך העצמי.
טיפול בהבעה ויצירה הוא טיפול רגשי בו עוברים תהליך של התפתחות ומודעות באמצעים מילוליים (שיחות) וגם באמצעים השלכתיים מעולם היצירה, אומנות, כתיבה, דרמה. לכל מטופל צרכים שונים יש הלומדים יותר דרך חווית יצירה ויש מי שמרגישים נוח יותר עם מילים. השילוב בין המילים ליצירה עוזר להעמיק את התהליך ולהבהיר אזורים סמויים וחסומים. התבוננות ביצירה תורמת ללמידה, נתינת משמעות, תובנות ושינוי רגשי.
שימוש בתהליכי יצירה בטיפול מתאים לכול מי שמגלה רצון ונכונות להתנסות ללא קשר לכשרון או ניסיון קודם בתחום.
הטיפול מתקיים בדרך כלל אחת לשבוע, משך פגישה כ-50 דקות.
טיפול רגשי במבוגרים
אדם החווה מצוקה רגשית ופונה לבקשת עזרה פועל מתוך תחושת אחריות ויש בכוחו להביא לשינוי והתפתחות בחייו.
כמטפלת אני מנחה ומלווה את האדם בתהליך שבו הוא לומד להתבונן בעצמו, במנגנוני ההגנה שלו ולשחרר אותם.
זו התבוננות המסייעת לאדם להחזיר לעצמו חיבור לאני, בטחון עצמי וכוחות ומסייעת לו לבחור בחופשיות בכל זמן ומצב מתוך תחושת אחריות והתמודדות כנה עם המציאות.
אצל מבוגרים לעיתים שפת הרגשות חבויה והשימוש במילים נגיש ומודע יותר, שימוש בתהליכי יצירה כחלק מטיפול מאפשר חוויות חדשות, ספונטאניות ומשוחררות ודרך נוספת להתחברות לעצמי, למימוש ולעשיית שינוי.
טיפול רגשי בילדים ומתבגרים
ילדים, לעומת מבוגרים, לרוב אינם מבטאים מצוקה או קושי באופן מילולי. הם יבטאו את מצוקותיהם באופן עקיף בהתנהגות, בתפקוד ובהתנהלות מול הסביבה.
עבודה טיפולית עם ילדים מחייבת עבודה יצירתית והשימוש במשחק ובכלים האומנותיים השונים, ציור, פיסול, דרמה, תנועה וביבליותרפיה מאפשרים חיבור ישיר לשפה הטבעית של הילד שהיא שפת היצירה והמשחק. זוהי שפה אחרת, בלתי מילולית וסימבולית לביטוי רגשות. היא מאפשרת גשר בין העולם הפנימי והחיצוני ומביאה לחיבור בין השניים.
השימוש בכלים מעולם המשחק והיצירה מאפשרים דרך עבודה יצירתית ומהנה. שיטה זו נגישה לילדים, עוקפת את הצורך ביכולות קוגניטיביות או שפתיות גבוהות ומחזקת את תחושת המסוגלות העצמית של הילד.
ילדים מגיעים לטיפול בדרך כלל כי ההורים אומרים להם לבוא. לכן, לשיתוף הפעולה שלכם ההורים יש חלק משמעותי בהצלחת הטיפול.
מתי מומלץ לפנות לקבלת עזרה?
כאשר התנהגותו ותפקודו של הילד אינם תואמים את בני גילו.
כאשר יש נסיגה משמעותית בהתנהגות הילד, גם כשהסיבה לכך ידועה ובעיקר כשהסיבה אינה ידועה.
כאשר התנהגותו של הילד בבית או בגן/בית ספר מלווה בקושי לו ולסובבים אותו.
מצבים אלה עשויים להעיד על מצוקה רגשית המצריכה התערבות של אנשי מקצוע מתחום הטיפול.
טיפול רגשי לילדים מתאים מהגיל הרך ואילך ויעיל במגוון רחב של מצבים כמו חרדות, דיכאון, קשיי קשב וריכוז, קשיי הסתגלות, דימוי עצמי נמוך, בעיות הרטבה, עצירות ובעיות כיבה, גמגום, ביישנות, תוקפנות, פגיעה עצמית, כעסים והתקפי זעם, ליקויים בכישורים חברתיים, הפרעות אכילה, הפרעות שינה ובהתמודדויות כמו גירושין, מעברים, מחלות, אובדן, טראומות שונות, אלימות וקשיים משפחתיים.
סודיות
סודיות היא חלק משמעותי מהקשר הטיפולי והאמון שנוצר בו, היא גם חלק מכללי האתיקה אליהם אני מחויבת. סודיות מופרת כשיש חשש שהמטופל עלול להיפגע, לפגוע בעצמו או באחרים. במקרים אלה אני מחויבת לשמור על טובת המטופל.